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Hinweise zu Gruppen

von Muhammad Abu Bakr Mueller

 

Hier sind Gruppen gemeint, welche im Namen des Islam bekannt bzw. im Sinne ihrer aqidah (fundamentale Aspekte des Glaubens bzw. Irrglaubens) von Ahl al Sunnah wa-l-Dscham'a (Mainstream) mehr oder weniger abweichen oder bereits als Kufaar (Ungläubige) zu betrachten sind, auch wenn sie "kulturell" oder folkloristisch gesehen, als Muslime gelten und sich selbst eventuell als die wahren Muslime wähnen.

Es mag durch gesellschaftliche Bindungen Sektenmitglieder geben, welche aber in ihrem Herzen zu Ahl al Sunnah wa-l-dscham'a gehören, denn die Sektenlehre hat eigentlich weder ihren Verstand noch ihr Herz erreicht, und Allah kennt ihre Herzen, doch ist das für Muslime rechtlich ohne Belang. Was weiter zur Verwirrung beiträgt, sind missbräuchliche Beanspruchungen von Gruppennamen, wie z.B. "Suufii" von solchen Gruppen, welche sich teilweise selbst nicht einmal als Muslime bezeichnen oder die Bezeichnung "Salafi", welche eine Anspielung auf die ersten Generationen der Muslime nach Muhammad (der Friede und Segen Allahs sei auf ihm) sind, aber die jenigen, welche es unter ihnen ernst meinen, Hhaschawiyyah (Antropomorhisten) sind; diese Gruppen sind vergleichbar mit Elefanten, welche denken Vögel zu sein. In jedem Fall sind es die Positionen der 'aqaaiid (Grundüberzeugungen), welche die Ursachen für die Entstehung von Sekten sind und nicht Fragen, wie etwa die Art der Durchführung des Ritualgebetes usf.  Daher ist es für Muslime wichtig die Irrtümer erkennen zu können um sich zumindest selbst verwirrten Ansichten zu retten, und gleichzeitig sollte nicht mehr wie zum Schutz unbedingt nötig, mit den Irrlehren auseinandersetzen, denn auch dies kann der Seele schaden.

 

Ahlu-l-Sunnah wa-l-dscham'a, ist durch die vier madhaa'ib (Rechtsschulen) vertreten, welche dem ursprünglichen Islam am nächsten kommen. Wer außerhalb dieser Gruppe ist (wenn auch mit guter Absicht), der geht fast sicher in die Irre, es sei denn er ist ein Mudschtahid (Grossgelehrter) wie die Gründer der vier Madhaahib (Rechtschuln): Hanafiten . Hanbaliten . Malakiten . Schafiiten.  Suufis gehören zu Ahl-al-Sunnah wal dschama' und jeweils einem der Madhaahibs an.

 

Adam, Ibrahim, Musa, Isa (Jesus), und viele andere Gesandte Allahs (der Friede und Segen Allahs sei auf ihnen allen) verkündeten den Islam im Kontext unterschiedlicher Kulturen (Interfaces), Zeiten und Gebieten. Muhammad (der Friede und Segen Allahs sei auf ihm) war der letzte und endgültige Gesandte in einer langen Reihe vor ihm und er verkündete die Offenbarung, welche heute als Qur'aan exakt erhalten ist und erklärte auch, wie die Aussagen im Qur'aan zu verstehen sind. Trotzdem haben sich, so wie bei früher offenbarten Versionen des Islam wie z.B. Judentum, Christentums, oder bei den Zoroaster usf., anfänglich einzelne Personen von der ursprünglichen Lehre entfernt und immer mehr Anhänger für ihren abweichenden Lehren gefunden. 

 

Es ist zu beachten, dass Gruppierungen, welche sich außerhalb des Islam befinden mögen, gleichzeitig dem Islam durchaus entsprechende Ansichten neben ihren Zentralen Abweichungen haben können und beeindruckend "gute" und hilfsbereite Menschen sein mögen, an denen man sich in dieser Hinsicht ein Beispiel nehmen kann. Die meisten der Irrlehrer sind mit überdurchschnittlichen Fähigkeiten und viel Wissen ausgestattwet, denn wie sonst könnten sie beeindruckend auftreten und eine Anhängerschaft an sich ziehen.

 

Abweichende Lehren sind manchmal ähnlich, da sich immer wieder Gruppen durch Abspaltungen bilden, ohne jedoch den Kern der ursprünglichen Abweichung gänzlich verändert zu haben; z.B. entsprangen die Ismaili den Shiiten und die Salafi den Wahabiten.

 

Ein der größten Gruppen sind heute die Dschabariah; dazu gehören all diejenigen, welche die Vorbestimmung der Ereignisse durch Allah mehr oder weniger leugnen. Es ist klar, dass viele mehreren Sekten gleichzeitig angehören.

 

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Ala’Hazrat Azeemul-Barkat Mujaddid Imam Ahmad Raza Khan Bareilvi(Alaihe Rahma Wal Ridhwan wrote in his ‘Tamhīd e Īmān ba Āyāt e Qur’ān’ [Definition of Iman in the light of Qur’an]

1) To quote from Sharah Flqah Akbar:
"Verily they have mentioned if an issue related to Kufr has 99 aspects directed towards Kufr and one against it, it is most appropriate for the Mufti and the Qadi to act in favour of the aspect which is against Kufr."
2) We find this in Fataawa Khulasah, Jami-UI-Fasooleen, Muheet and Fataawa Alamgiriyah.
"If an issue is many faceted necessitating condemnation (Takfeer) and one aspect prohibiting condemnation, the Mufti and Qadi has to incline towards that one aspect and not to issue a decree of Kufr against such a person, having good faith in a person's Islam. Then if their intention of the one who utters those words confirms to the aspect that prohibits condemnation, he will be regarded as a Muslim, and if it is contrary to that then the Muftis attempts to explain his statement from that angle which does not necessitate (Takfeer) condemnation will be futile in his case".
3) In the same way it can be seen in Fataawa Bazazla, Baher-ur;.Raalq, Majma-ul-Anherand Hadeeqah Hadiyah. Tatar Khaniah, Baher, Sal-al-Hisam and Tanbih-ul-Walat etc, also show as under:
“A person will not be condemned as Kafir in a case involving possibilities because condemning as Kafir is the ultimate in punishment which demands extreme case in crime and in a doubtful case there is no case of final punishment."
4) Baher-ur-Raaiq, Tanveer-ul-Absaar, Hadeeqah Nadiyah, Tanbih-ul-Walat and I Sal-ul-Hisam etc, show as under:
The statement reads, "A Muslim will not be condemned as Kafir if there is a possibility of interpreting his statement bordering on good intentions."

Further down the Imam wrote under the heading,

PROBABLE POSsIBILITY:
The question arises why have the Islamic scholars issued a verdict of disbelief when so many Islamic Interpretations are possible? Obviously, they have given importance to the more probable possibility, which goes towards disbelief If we do not take this view, the statements and the reasoning of the scholars will be- come null and void.
Further details can be seen in Jami-ul-Fasooleen, Radd-ul- Mukhtar, Hashia Allama Nooh, Multaqit Fataawa Mujjat, Tatar Khaniyah, Majma-ul-Anher, Hadiqah Nadiyah and Sal-ul Hisam etc.
The key references to the Quranic verses and Prophet's traditiorls can be studied in the books concerning knowledge of the unseen, such as AI-lolul-Mahnoon etc. It all depends of-the guidance and strength given by Allah'.
Here it would suffice to quote the following words from Hadiqah Nadiyah:-
"That is to say In the books of Islamic decision only those words have been considered adequate to give a verdict of disbelief through which the speaker had the intention of expressing the disbelieving shade of meaning, otherwise it would not be disbelief"

AN IMPORTANT WARNING
Only that probability is reliable which appeals to the common sense. When a statement is clear, it is not advisable to explore the far-fetched probabilities If we indulge in this sort of unreasonable exercise, nothing would be classified as disbelief. For example, Laid says that there are two Gods. If we try to interpret this statement metaphorically as two forms of Allah's will. The Quran, says:
"Except that which Allah decrees" (that is) the order of Allah (Quran).

DECISIONS OF FUQAHA
Ajar may say "I am the Messenger of Allah (Rasool of Allah) .It can be presumed that he means literally because It is Allah who has put soul Into his body These presumptions are not impossible but they don't stand to reason

It is stated in Shifa Sharif "Where the statement is clear In Itself there is no need to hear and consider the farfetched probabilities'

Sharah Shifa Oari says:
"Such a claim in the Islamic law is to be rejected.

Nasim-ur-Riaz shows.
"Such an interpretation would not be considered sympathetically and it would be regarded as superfluous."

Fataawa Khulasa, Fasool-E-Amaria, Jami-ul-Fasooleen and Fataawa Hindiah etc state,
"If somebody calls himself a Prophet or a Messenger of Allah and by this he means to say that he takes messages, hence he is a Messenger, he will become a disbeliever."
This sort of interpretation will not be considered valid. May Allah save us!
He wrote at another place under ,:

QIBLAH FOLLOWER CONCEPT INVALID:
The term "facing the Oiblah" in the opinion of the Imams stands for a person who believes in all the essentials of the Islamic faith. If that person denies even a single essential, he certainly becomes a disbeliever, in the light of the unanimous verdict of the Islamic scholars. Anybody who does not call such a person a disbeliever is himself a disbeliever.
Shifa Sharif, Bazaziah, Dar Radd- e-Gharoor, and Fataawa-e-Khairiah and many other books state:
“All the Muslims are unanimously of the view that any person, who shows disrespect to Prophet Muhammad (PBUH), is a disbeliever. Any- body, who doubts it, is himself a disbeliever"

Majma-ul-Anhar and Durr-e-Mukhtar show as under:
"Any person, who becomes a disbeliever on account of showing disrespect to a Prophet, will not be forgiven; and anybody who doubts his punishment or disbelief is himself a disbeliever"
Also:
It is mentioned in the commentary on Fiqah Akbar:-
"The correct approaches include this that the followers of Qiblah will not be called disbelievers, unless they refuse to accept the essential requirements of faith; for instance treating forbidden (Haraam) as allowed (Halaal). It is no secret that our scholars, when they say that the followers of Qiblah should not be classified as disbelievers, do not mean just turn- ing one's face towards the Qiblah. The Rafizi people falsely say that Gabriel made a mistake in conveying the revelations; Allah had sent him towards Hazrat Ali and not Prophet Muhammad (Peace be upon him). Some of them treat Hazrat Ali as Allah. These people, though they pray with their faces towards the Qiblah, are not Muslims. This Hadith also has a similar meaning, which says that he, who prays like us, turns his face towards our Qiblah, and eats the animals slaughtered by us, is a Muslim".

ESsENTIAL REQUIREMENTS NECESsARY:
It means that such a person must believe in the essential requirements of the Islamic faith, and he should not do anything against the spirit of the faith. In the same book 'we come across this statement:-
"That is to say, it is an agreed view of the Islamic scholars that a person who violates the essential requirements of Islam is a disbeliever, though he may be a follower of the Qiblah and he may spend his entire life in performing the acts of obedience, as has
been stated in Sharah-E- Tahreer by Imam Ibnul Hammam."
The books of Islamic belief, law and principles are full of clear directives and details on this point.
http://www.razanw.org/modules/produc...m.php?itemid=2

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